Wybierz kompetencje i doświadczenie

PORADY DIETETYKA

Nauka medyczna o żywieniu człowieka zdrowego i chorego

Dietetyka – zajmuje się zasadami żywienia człowieka zdrowego, zasadami żywienia człowieka chorego, oceną stanu odżywiania, oceną wzajemnego wpływu farmakoterapii i żywienia, zapobiegania chorobom zależnym od żywienia itp…

Dietetyka wyspecjalizowała się w kierunku racjonalnego odżywiania człowieka i jest ściśle powiązana z  medycyną, farmakologią, chemią żywności, biologią i mikrobiologią, a także psychologią. Dietetyka zajmuje się oceną wpływu choroby na stan odżywienia pacjenta, oraz wpływu odżywiania na wyniki leczenia chorób. Dietetycy pomagają przede wszystkim rozwiązywać różnego rodzaju problemy ze zdrowiem, począwszy od tego jak radzić sobie z nadwagą/niedowagą, a skończywszy na żywieniowym leczeniu wielu poważnych chorób. Obecnie praktycznie każda jednostka chorobowa wymaga stosowania określonych zaleceń dietetycznych.

Podczas pierwszego spotkania przeprowadzany jest:

• Wywiad zdrowotny oraz żywieniowy – ocena jakościowa diety, ocena stosowanej suplementacji,
  • Ocena diety,
  • Analiza składu i masy ciała,
  • Wykonywane są pomiary antropometryczne, analiza składu masy ciała za pomocą urządzenia wykorzystującego metodę BIA,
  • Ustalane są problemy z którymi zgłosił się pacjent,
  • Określana jest przyczyna, ustalane są cele terapii oraz metody dalszych działań,
  • Podczas pierwszego spotkania pacjent otrzymuje ogólne wskazówki żywieniowe,
  • Plan żywieniowy na dłuższy okres (7 – 14 – 30 dni) pacjent otrzymuje do tygodnia od pierwszej wizyty. Istnieje możliwość otrzymania diety drogą mailową.

Przygotowanie do wizyty

Opisanie dotychczasowej diety

Przed pierwszą wizytą warto stworzyć listę spożytych produktów z przynajmniej jednego wybranego dnia. Dla lepszej analizy zalecamy jednak spisanie przynajmniej trzech dni. Przygotowując listę należy pamiętać, aby zapisać możliwie każdy spożyty produkt, w tym również wypite płyny (łącznie z wodą).

Oto przykład:

• 12:00 jabłko, średnie
  • 12:40 kawa z mlekiem 3,2%, kubek
  • 14:00 czekolada mleczna z orzechami, 4 kostki

Jeżeli posiadacie Państwo aktualne (do 3 miesięcy) badania - morfologia, glukoza, profil lipidowy-cholesterol, tri glicerydy, LDL, HDL, profil tarczycowy, profil nerkowy, profil wątrobowy - prosimy o zabranie wyników badań ze sobą.