Specjaliści
Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska
oligofrenopedagog, logopeda, terapeuta, diagnosta
Inicjatorka i założycielka Centrum Diagnozy i Terapii INTEGRARE oraz Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej INTEGRARE.
Absolwentka Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (kierunek pedagogika, specjalność edukacja wczesnoszkolna). Ukończyła ponadto Podyplomowe Studium Logopedii i Glottodydaktyki z Terapią Pedagogiczną na Uniwersytecie Śląskim, podyplomowe studia z informatyki w szkole na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, podyplomowe studia w zakresie zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach, a także Kurs Kwalifikacyjny w zakresie Oligofrenopedagogiki i Rewalidacji osób z upośledzeniem umysłowym. Ukończyła również cykl szkoleń w zakresie terapii neurobiologicznej - Metoda Krakowska. Jest certyfikowanym diagnostą i terapeutą Integracji Bilateralnej, certyfikowanym diagnostą dysleksji rozwojowej i dyskalkulii oraz certyfikowanym diagnostą ADOS-2.
Pracuje w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi, gdzie w klasie integracyjnej pełni rolę pedagoga specjalnego, który bezpośrednio pomaga dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Doświadczenie jako logopeda i terapeuta zdobywała pracując z dziećmi zarówno w szkole, jak i w przedszkolach. Nieustannie poszukuje nowatorskich rozwiązań i ciekawych pomysłów. Od kilku lat prowadzi zajęcia dydaktyczne dla słuchaczy studiów podyplomowych Logopedia z Komunikacją Alternatywną w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej w zakresie pedagogiki specjalnej oraz zajęcia dydaktyczne dla słuchaczy studiów Pedagogika Wczesnoszkolna z Logopedią w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu – Oddział w Gliwicach - w zakresie logopedii.
Autorka licznych publikacji naukowych oraz książek, między innymi:
- „ABC pedagoga specjalnego” – poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym – A. Tomkiewicz-Bętkowska, A. Krztoń - Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2007
- „Zgrana klasa” – JA – TY – MY - Gry i zabawy integrujące zespół klasowy dla klas I– VI szkół ogólnodostępnych i integracyjnych A. Tomkiewicz-Bętkowska, J. Czubak Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2011
- „Razem łatwiej – Nowe Doświadczenia” – A. Tomkiewicz-Bętkowska Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2015
- „Kształcenie integracyjne a kadra pedagogiczna ze szczególnym uwzględnieniem roli pedagoga specjalnego” (w) „O trudnej sztuce bycia razem czyli różne oblicza integracji” red. A. Stankowski, M. Balukiewicz Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków
- „Uczmy się żyć razem… Słów kilka o kształceniu integracyjnym” (w) „Integracja w Edukacji” red. T. Huk, A. Brosch, M. Frania, M. Musioł wyd. Uniwersytet Śląski Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Katowice
Marta Bąk
psycholog
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku psychologia, ze specjalnościami: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia oraz psychologia kliniczna człowieka dorosłego. Zrealizowała przygotowanie pedagogiczne dla psychologów na Uniwersytecie Śląskim. Ukończyła również kurs Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) organizowany przez Fundację Pomoc Autyzm.
Doświadczenie zdobywała m.in. pracując w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi, gdzie wspierała dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także na Dziennych Oddziałach Psychiatrycznych, współpracując z osobami dorosłymi zmagającymi się z zaburzeniami psychicznymi.
Stale rozwija się, uczestnicząc w szkoleniach z zakresu zdrowia psychicznego, pracy terapeutycznej oraz wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci i młodzieży.
Małgorzata Pietryga
logopeda, pedagog specjalny, mgr sztuki
Ukończyła Akademię Muzyczną na Wydziale Wokalnym, kierunek wokalistyka w Poznaniu, a także studia podyplomowe w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu - filia w Bytomiu, na kierunku Pedagogika Specjalna – Logopedia. Już w czasie studiów zdobywała doświadczenie zawodowe w Centrum Logopedii i Wspomagania Rozwoju, prowadząc zajęcia z emisji głosu i śpiewu. Prowadziła również szkolenia indywidualne i grupowe dla nauczycieli, dziennikarzy oraz aktorów, koncentrując się na prawidłowej emisji głosu, jego higienie i wyrazistości mowy. Współpracowała z Filharmonią Śląską oraz przez kilka lat była związana z Operą Śląską, gdzie zdobyła bogate doświadczenie sceniczne i praktyczne zrozumienie pracy głosem. Dzięki temu łączy w swojej pracy logopedycznej wiedzę muzyczną, technikę wokalną oraz terapię mowy. Praca nad ludzkim głosem jest jej prawdziwą pasją – fascynuje ją jego złożoność, barwa i emocjonalny wymiar. W pracy z dziećmi wspiera ich w korygowaniu wad wymowy, rozwijaniu poprawnej artykulacji oraz w nauce świadomego, zdrowego posługiwania się głosem. Kieruje się indywidualnym podejściem do każdego pacjenta, wspierając dzieci, młodzież i dorosłych w odnalezieniu naturalnego, zdrowego i pięknego brzmienia głosu, które staje się narzędziem swobodnej komunikacji i wyrazu.
Alicja Trojnar
logopeda, pedagog specjalny, mgr sztuki
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na Wydziale Filologicznym na kierunku filologia polska (specjalność nauczycielska) oraz Studia Podyplomowe Kwalifikacyjne Logopedii i Medialnej Emisji Głosu na kierunku logopedia. Ponadto ukończyła studia podyplomowe w Wyższej Szkole Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych w Warszawie, w filii w Tarnowskich Górach, na kierunku wychowanie do życia w rodzinie.
Przez 12 lat pracowała w szkole podstawowej oraz w zespole szkół integracyjnych jako nauczyciel języka polskiego, logopeda, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie i wychowawca w świetlicy. Prowadziła w tym czasie również zajęcia języka polskiego dla obcokrajowców, wspierając dzieci z Włoch i Ukrainy. Uzyskała w 2023r. stopień nauczyciela dyplomowanego.
Doświadczenie logopedyczne zdobywała przede wszystkim, pracując w poradni psychologiczno-pedagogicznej, poradni lekarza rodzinnego, projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, a także prowadząc terapię dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach własnej działalności.
Dominika Borchet
pedagog, logopeda
Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Ukończyła ponadto studia Logopedyczne w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu oraz Pedagogikę Leczniczą w Śląskim Centrum Edukacji Terapeutycznej w Katowicach. Na co dzień pracuje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystuje swoją wiedzę logopedyczną do korekcji ich wad wymowy, sprawiając, że życie młodych podopiecznych staje się łatwiejsze, a na twarzy pojawia się uśmiech.
Systematycznie uczęszcza na szkolenia stacjonarne prowadzone przez Instytut Edukacji Logopedycznej, ukończyła m. in.:
- Kappacyzm i gammacyzm - diagnoza i terapia logopedyczna
- Terapia manualna w pracy z pacjentem logopedycznym
- Pakiet ABC logopedy
- Połykanie - istota funkcji, badanie i terapia
- Oddychanie - metoda Butejki
- Masaż logopedyczny - podejście całościowe (z elementami technik fizjo. i osteo.)
Grzegorz Gruszka
logopeda, pedagog, terapeuta
Absolwent Uniwersytetu Opolskiego w Opolu w zakresie Terapii pedagogicznej z oligofrenopedagogiką i pedagogiki resocjalizacyjnej. Ukończył studia podyplomowe w Gliwickiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości z zakresu logopedii, a także studia podyplomowe – Terapia Zajęciowa, Pedagogika Lecznicza, Etyka. Od kilkunastu lat pracuje w placówkach oświatowych, wspierając dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami w ich wszechstronnym rozwoju. Nieustannie ma potrzebę poszerzania swojej wiedzy i zdobywania nowych kompetencji w tym zakresie na licznych szkoleniach i kursach. Ukończył między innymi kurs kwalifikacyjny Terapia ręki I i II stopień, Praca z dzieckiem z zespołem Aspergera.
Zainteresowania to literatura, polityka, motoryzacja, zjawiska nadprzyrodzone.
Magdalena Frączek
pedagog, logopeda, terapeuta, diagnosta
Ukończyła studia pedagogiczne z zakresu Pedagogika Wczesnoszkolna na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Dodatkowe kwalifikacje zdobyła w czasie studiów podyplomowych na kierunku Oligofrenopedagogika i Metody Korekcyjno-Kompensacyjne w Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej w Mysłowicach oraz Rewalidacja i Edukacja Osób ze Spektrum Autyzmu w tym Zespołem Aspergera oraz Innymi Całościowymi zaburzeniami w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu, a także na kursach kwalifikacyjnych z zakresu Surdopedagogiki w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach i Terapii Pedagogicznej w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu. Jest certyfikowanym diagnostą ADOS-2
Pracowała jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel wychowania przedszkolnego, pedagog specjalny, nauczyciel prowadzący indywidualne rewalidacje z dziećmi i młodzieżą z niedosłuchem centralnym, autyzmem, ZA, niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej, przedszkolu, liceum ogólnokształcącym.
Pracuje również w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi jako pedagog specjalny i terapeuta prowadzący indywidualne terapie.
Regularnie poszerza wiedzę na kursach, szkoleniach i konferencjach. Dotychczas ukończyła między innymi:
- Zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem ASM wg Batii Strauss
- Czytanie ze zrozumieniem na różnych przedmiotac
- Jak diagnozować uczniów 6-letnich w klasie w czasie zajęć lekcyjnych
- Edukacja polisensoryczna w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Wpływ zaburzeń procesów integracji sensorycznej na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym i domowym
- Rysowanie wierszyków w reedukcji i kompensacji
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
- Neuronietypowi. Współczesne wyzwania spektrum autyzmu
- Porady logopedyczne- Metoda Krakowska „Jak ćwiczyć lewą półkulę mózgu?, Jak uczyć czytać?
- Webinarium „TUS w indywidualnej pracy terapeutycznej
- TUS- Terapia czy wspólna przygoda?
Cały czas poszukuje ciekawych pomysłów do pracy. Jest autorką wielu nowatorskich i kreatywnych pomocy terapeutycznych, które uatrakcyjniają pracę z dziećmi, wywołując uśmiech, zadowolenie oraz dając poczucie sukcesu.
Julia Jambor
pedagog, terapeuta, diagnosta
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku, obecnie studiuje Psychologię na specjalności Psychoterapia i diagnoza kliniczna, studia jednolite magisterskie na Akademii Humanitas w Sosnowcu. Pedagog Specjalny ze specjalnością: Edukacja i Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagog) oraz Edukacja i Terapia osób z autystycznego spektrum zaburzeń.
Od 2022 roku udziela się aktywnie w Stowarzyszeniu „kontakt” na rzecz osób niepełnosprawnych w Zabrzu.
Dotychczas ukończyła wiele kursów, między innymi:
- Diagnoza MOXO
- Diagnosta/ Trener TUS (Trening Umiejętności Społecznych)
- Metoda kolorowych dźwięków w przedszkolu
- Metoda 6 klocków
- Edukacja jest relacją, Prądnik Korzkiewski
- Edukacja matematyczna dzieci, według koncepcji prof. Hab. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Diagnoza dziecięcych kompetencji w zakresie edukacji matematycznej dzieci, według koncepcji prof. Hab. Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej
- Praktyczne wykorzystanie pedagogiki freblowskiej w pracy z dziećmi,
- „ W bajkowej krainie wszystko zdarzyć się może”… czyli o bajkoterapii w edukacji i terapii.
Joanna Górniak
pedagog, diagnosta i terapeuta Integracji Sensorycznej (SI), trener II stopnia Terapii Ręki, terapeuta Integracji Bilateralnej, trener zajęć terapeutycznych Sensoplastyka@
Absolwentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach-kierunek pedagogika (edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne). Ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie Integracji Sensorycznej oraz jest w trakcie studiów podyplomowych z Oligofrenopedagogiki. Praca z dziećmi to jej największa pasja, od prawie 10 lat pracuje w zawodzie i stale podnosi swoje kwalifikacje.
W dziedzinie pedagogiki i terapii ukończyła wiele specjalistycznych kursów i szkoleń między innymi:
- PSTIS- Polskie Standaryzowane Testy Integracji Sensorycznej - diagnoza
- Integracja Sensoryczna, a masturbacja dziecięca
- Integracja Sensoryczna, a wybiórczość pokarmowa
- integracja Sensoryczna a ADHD
- Terapia Bilateralna
- Sensoplastyka@
- Logorytmika
- Zaburzenia posturalne w terapii SI
Dominika Jonderko
fizjoterapeuta
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku fizjoterapia na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. W trakcie studiów miała okazję odbyć praktyki w kilku szpitalach i przychodniach, gdzie zdobywała cenne doświadczenie. W swojej pracy stara się łączyć terapię z zabawą, aby dzieci czuły się komfortowo i chętnie uczestniczyły w zajęciach. Jej doświadczenie i pasja do pracy z dziećmi sprawiają, że każde spotkanie z nimi jest dla niej nie tylko wyzwaniem, ale także ogromną satysfakcją. Dąży do tego, aby zapewnić dzieciom kompleksową opiekę i wsparcie w ich prawidłowym rozwoju, a jednocześnie sprawić, że terapia będzie dla nich przyjemnością i pozytywnym doświadczeniem. Systematycznie poszerza swoją wiedzę biorąc udział w różnego rodzaju kursach i warsztatach.
Anna Mikołajczak
fizjoterapeuta, diagnosta i terapeuta Integracji Sensorycznej (SI)
Absolwentka Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej w Katowicach na wydziale fizjoterapii. Dodatkowo ukończyła studium Odnowy Biologicznej. W trakcie studiów zdobywała doświadczenie zawodowe na praktykach klinicznych w wielu placówkach medycznych, między innymi w Szpitalu Klinicznym nr 1 w Zabrzu na oddziale pediatrii, czy Górnośląskim Centrum Rehabilitacji w Reptach. Na co dzień pracuje z dziećmi wymagającymi wczesnego wspomagania rozwoju, jak i z dziećmi z wadami postawy.
Ważnym elementem pracy fizjoterapeuty jest systematyczne poszerzanie wiedzy oraz zdobywanie kompetencji poprzez uczestnictwo w szkoleniach i kursach , dlatego też ukończyła wiele kursów i szkoleń, między innymi: kurs masażu I stopnia, kurs SI I stopnia, szkolenie na przyrządach TheraBand. Podczas terapii na sali pracuje z dziećmi łącząc elementy fizjoterapii i terapii integracji sensomotorycznej. Praca z najmłodszymi jest twórcza i wymaga stałych poszukiwań. Dzieci są ważne i ważne jest, aby dbać o prawidłowy rozwój dziecka, podejmować odpowiednie działanie w przypadku jakichkolwiek problemów. To co lubi i ceni w terapii integracji sensorycznej to ruch, który jest centrum uczenia się. Jako diagnosta i terapeuta łączy swój profesjonalizm i otwartość w kontakcie z dziećmi z nie schodzącym z twarzy uśmiechem i dobrą zabawą.
Adam Bąk
fizjoterapeuta
Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach na dwóch kierunkach: Fizjoterapia (magister) oraz Wychowanie Fizyczne ze specjalnością Gimnastyka Korekcyjna (licencjat). Ukończył wiele kursów oraz szkoleń z zakresu fizjoterapii dzieci i dorosłych m.in.
- Wady postawy u dzieci i młodzieży
- Radiologia stawów obwodowych w terapii manualnej i osteopatii
- Kurs plastrowania dynamicznego KinesioTaping®
- Terapia mięśniowo- powięziowych punktów spustowych
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
- Funkcjonalny Trening Medyczny
- Taping Sztywny Sportowy
- Biodro - staw życia
- Kolano - wypadkowa stopy i biodra
- Bark - nie musi być skomplikowany
Latem spędza czas na obozach z dziećmi jako wychowawca, ratownik wodny i instruktor oraz na podróżach. Zimą dodatkowo pracuje jako trener i instruktor narciarstwa alpejskiego, gdzie większość dni spędza na stoku, doskonaląc jazdę swoich podopiecznych. Miłośnik porannego sztruksu na stoku. Prowadzi również zajęcia w roli instruktor pływania.
Szymon Porwoł
fizjoterapeuta, specjalista w zakresie korygowania wad postawy, masażysta, dietetyk, trener personalny
Absolwent studiów magisterskich na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach - kierunek Fizjoterapia. Ponadto ukończył studia podyplomowe w zakresie Dietetyki oraz studia podyplomowe - Trener Personalny. Rehabilitacja to dla niego nie tylko praca, ale przede wszystkim pasja. Pomoc innym sprawia mu ogromną radość, a postępy pacjentów dają ogromną satysfakcję. To czynnik mobilizujący do dalszej pracy oraz do ciągłego pogłębiania wiedzy.
W dziedzinie fizjoterapii ukończył wiele specjalistycznych kursów między innymi:
- Terapia manualna – kończyna górna
- Terapia manualna – kończyna dolna
- Terapia manualna – kręgosłup lędźwiowy
- PNF
- Medycyna ortopedyczna wg Cyriaxa – kręgosłup lędźwiowy i bark
- Terapia punktów spustowych
- Kinesiologytaping
- Ocena badań laboratoryjnych
- Masaż tkanek głębokich
- Terapia tkanek miękkich
- Mobility – staw barkowy, biodrowy i kręgosłup
- Diagnostyka funkcjonalna – kompleks barkowy
- Diagnostyka funkcjonalna – kompleks miedniczny
- Diagnostyka funkcjonalna – kompleks biodrowy
- Klasyfikacja ICF
- Wkładki ortopedyczne Balkeforsa
- Suche igłowanie
