BADANIE STOPNIA ZAGROŻENIA DYSLEKSJĄ
Diagnoza i ocena ryzyka dysleksji dziecka w wieku szkolnym.
Celem badania oceny ryzyka dysleksji dziecka w wieku szkolnym jest:
- Badanie dominacji stronnej (obiekt badania: ręka, oko, ucho, noga)
- Badanie funkcji słuchowych (powtarzanie podanych samogłosek, sylab i wyrazów)
- Badanie funkcji wzrokowych
- Badanie użycia języka - artykulacja i komunikacja
- Badanie pamięci sekwencyjnej (lewopółkulowej)
- Badanie grafopercepcji
Badanie według odpowiednio przygotowanych zadań oraz norm dla 3, 4, 5 i 6 latków.
Dzieci, kiedy rozpoczynają naukę w szkole z dużą nadzieją i radością wchodzą w ten nowy dla siebie etap życia. Podobnie rodzice oczekują szybkich i dobrych efektów w czytaniu, pisaniu i liczeniu. Niestety nie wszystkim uczniom dane jest cieszyć się sukcesami. Już w pierwszych tygodniach nauki nauczyciele zauważają nierówny start dzieci. W niemal każdej klasie pierwszej są uczniowie, którzy mają duże trudności w nauce czytania i pisania.
Przyczyny tego stanu są różne. Jedną z nich są zaburzenia rozwoju psychoruchowego, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja). Zaburzenia te powstają na skutek fragmentarycznego opóźnienia rozwoju niektórych funkcji poznawczych, głównie tych, które biorą udział w procesie czytania i pisania: słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych, funkcji ruchowych i ich integracji.
Warto pamiętać, że dysleksja u dzieci może zaistnieć pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłów i właściwej opieki zarówno wychowawczej, jak i dydaktycznej w domu i szkole.