METODA KRAKOWSKA
Całościowe wspieranie rozwoju funkcji intelektualnych dziecka, terapia wszystkich funkcji poznawczych, w tym komunikacji oraz budowanie systemu językowego.
Neuroplastyczność mózgu, czyli zdolność do trwałej zmiany odpowiedzi neuronalnej pod wpływem uczenia się zachodzi w przebiegu dostosowywania się ośrodkowego układu nerwowego do nowych doświadczeń. Konieczne jest zatem uczenie się przez naśladownictwo - POWTARZANIE, uczenie się przez współdziałanie - ROZUMIENIE zasad i reguł, uczenie się przez instrukcję - ROZUMIENIE INSTRUKCJI, NAZYWANIE - samodzielne formułowanie instrukcji.
Podstawowe elementy METODY KRAKOWSKIEJ:
- Stymulacja słuchowa
- Komunikacja ułatwiona
- Techniki komunikacyjne
- Programowanie języka
- Dziennik wydarzeń
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania
Czytanie symultaniczne (prawopółkulowe):
- czytanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, czytanie globalne wyrazów.
Czytanie sekwencyjne (lewopółkulowe):
- czytanie sylab otwartych, czytanie dwóch sylab, czytanie sylab zamkniętych, czytanie nowych wyrazów i zdań. - Terapia funkcji wzrokowych
- Stymulacja funkcji motorycznych
- Wybór dominującej ręki
- Kształtowanie zabawy tematycznej
- Stymulacja lewej półkuli mózgu
- Kształtowanie zachowań społecznych
- Stymulacja poznania wielozmysłowego
- Stymulacja pamięci
- Ćwiczenia kategoryzacji i myślenia przez analogię
- Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- Logoterapia